niedziela, 11 maja 2014

C-1 (CURIOSITY ONE) HAUSE

Arch2o-C1 House-Curiosity + Milligram Studio (43)
Dzisiejszy projekt domu pochodzi z Japonii a został zaprojektowany przez Tomoyuki Utsumi architekta pochodzącego z biura Milligram Studio. Budynek powstał już 10 lat temu jednak sprawia wrażenie jakby dopiero został oddany ( zawdzięcza to swojej prostocie i nowoczesności)! Koncepcja projektowa została oparta na pochylonej rampie co sprawia że poszczególne poziomu w większym bądź mniejszym stopniu różnią się między sobą- to wyróżnia projekt na tle klasycznych konstrukcji które poziomy mają takie same.  Jednak zauważmy że takie pochylnie mają swój urok w kontekście całej bryły ( jak widać na zdjęciach poniżej ).
Co najciekawsze sam projekt domu powstał znacznie wcześniej niż znaleziono dla niego działkę. Bryła budynku uznawana jest za szklane pudełko które jest otoczone zewnętrznym korytarzem. Co zabawne… architekt pomyślał że będzie to przestrzeń w której przechodzący będzie pojawiał się i znikał J. Podłoga wykonana została z stalowej płyty o grubości zaledwie 25mm. Na zewnątrz zastosowano melaminę żeby wyeliminować odniesienia do określonej skali architektonicznej. Tak samo w środku kuchnia zaprojektowana niezwykle starannie że praktycznie wydaje się aby w ogóle tam nie istniała ( zauważmy że Japończycy stawiają na niesamowity minimalizm i estetykę w architekturze i projektowaniu! )
Zaglądając do wnetrza budynku mamy doczynienia z typowym japońskim domem – stawiającym na minimalizm i prostotę oraz funkcjonalność! J ( jak usłyszałam kiedyś na wykładzie z ekologi odnoszącym się do japońskiej architektury: japończycy uwielbiają czystość i minimalizm dlatego nie mają mebli). Źródło światła przygaszonego w mieszkaniu zrywa ze stosowaną zwykle hierarchią przestrzeni biurowej i mieszkalnej.
 
Moja opinia: japońska architektura nigdy nie przypadnie mi pewnie do gustu całkowicie, zawsze znajdzie się jakieś ale. W przypadku prezentowanego budynku mamy doczynienia z podzieloną moją opinią  na wnętrze i bryłe. Bryła budynku jest estetyczna minimalistyczna co nadaje temu budynkowi wyjątkowy charakter – bardzo mi się to podoba! Natomiast wnętrze… tu mogę wypowiedzień się następująco – japończycy są za bardzo minimalistyczni dla mnie. Jak pomieszczenie zwane kuchnią może prawie nie istnieć? :D
A Wy co sądzicie o takiej architekturze?
źródło zdjęć: archdaily.pl, trendir.pl, archo2.com
informacje: architecture one! 5 

Martianna


4 komentarze:

  1. Jestem głodny

    OdpowiedzUsuń
  2. Japończycy słyną z gustowności, dobrego stylu i przede wszystkim minimalizmu. Fantastyczny projekt, aż mam ochotę w nim zalegnąć :)

    OdpowiedzUsuń